Minder snel ziek dankzij yoga

Yoga staat bekend om zijn stress reducerende werking.

Naast een positief effect op je humeur hebben de oefeningen ook een positief effect op je immuunsysteem.

Stress, een stiekeme sloper

Veel mensen worden sneller ziek tijdens drukke periodes op hun werk of zware omstandigheden in hun persoonlijke leven. Het voelt vaak als nóg iets op die grote stapel om je zorgen over te maken, maar het is eigenlijk heel logisch. Het komt namelijk door de verschillende hormonen die vrijkomen tijdens stress.

Adrenaline is het hormoon wat het vaakst met stress wordt geassocieerd: wanneer je in een noodsituatie komt, kan je daardoor sneller vluchten of vechten. Dit is ook het hormoon wat je hartslag en ademhaling omhoog drijft, je laat zweten en je laat schrikken bij onverwachte geluiden. Dit houdt je lichaam in een overlevingsstand totdat de dreiging voorbij is.

Maar wat als de dreiging lang duurt, zoals bij geldproblemen of langdurig zieke familieleden? Dan maakt adrenaline plaats voor cortisol, zijn geniepige broertje. Cortisol zorgt voor minder zichtbare stress-symptomen: je hebt niet continu een racende hartslag, maar vanbinnen staat alles nog steeds op code rood. Dit merk je doordat je bijvoorbeeld slechter slaapt, vaker ziek bent, prikkelbaar reageert of een hoge ademhaling hebt. Zo wordt stress een langzame sloper, zowel fysiek als mentaal.

Yoga helpt tegen stress, zeker wanneer je het langer beoefent. Tijdens een goede, geconcentreerde yogasessie maak je ruimte in je hoofd. Ook helpen de kalme bewegingen om je bloed te laten stromen en je verkrampte spieren los te maken, waardoor de fysieke symptomen van stress kunnen afnemen. Dit wordt beaamd door recente onderzoeken waarbij het niveau van stresshormonen werd gemeten.  Yoga helpt om je beter te voelen, en je lichaam gezond te houden.