Tips voor je (eerste) les

Voor de les

Trek soepele kleding aan waarin je je ongestoord kan bewegen. Trek een vestje/trui aan wat je makkelijk aan/uit kunt doen. Doe opvallende sieraden en je horloge af en oefen op (schone!) blote voeten.
Als je blessures of klachten hebt, moe bent, of als er iets anders aan de hand is, geef dit dan altijd door aan je docent. Een oude hernia, polspijn, mogelijke zwangerschap, rugklachten, hoge bloeddruk, wat dan ook. Wanneer je houdingen moet overslaan, doe dat dan ook of probeer een aangepaste oefening.

De deur opent een 10 minuten voor de les begint, ben je vroeger? Dan wacht je eventjes buiten. Kom binnen 5 a 10 minuten voor de les begint, zodat we op tijd kunnen starten met de les. Op tijd komen geeft je de mogelijkheid om jezelf voor te bereiden en om je te helpen concentreren. Terwijl je wacht kun je al wat yogahoudingen aannemen, stretchen, stil liggen of zitten, ademen en concentratie zoeken.

Laat je mobiel thuis of laat hem uitgeschakeld.

Kom schoon, fris en zonder (lichaams)luchtjes of sterke parfum zodat je eigen ademhaling en die van je medestudenten er niet door gehinderd wordt.

Het doen van yoga op een volle maag kan zorgen voor kramp, misselijkheid of zelfs in actieve lessen tot overgeven, vooral in een twist, voorover buiging en houdingen waarbij je ondersteboven bent. Het verwerken van je maaltijd kost ook energie, dus kan je duf maken. Als je echt trek hebt eet dan iets lichts, zoals fruit.

 

Tijdens de les

In plaats van te proberen zo ver mogelijk in een houding te gaan, doe wat je kunt zonder jezelf te blesseren. Je gaat sneller en verder als je respect hebt voor je lichaam/jezelf en vanaf daar verdergaat.

Je hoeft niet onzeker te zijn over stijfheid in je lichaam of over dat je net begint met yoga. De groepen zijn gemengd en je kunt er vanuit gaan dat iedereen ‘stijf’ is. Iedereen doet wat hij of zij kan.

 

Na de les

Vooral als je net begint met yoga kun je last hebben van misselijkheid, hoofdpijn of andere klachten. Dat kan verschillende oorzaken hebben. De yogahoudingen stimuleren allerlei systemen in het lichaam, en brengen processen op gang zoals de afvoer van gifstoffen. Als deze afvalstoffen in het lichaam zijn losgemaakt kun je dat merken. Lichamelijke klachten hebben vaak een mentale oorzaak. Je kunt je altijd even melden bij mij voor advies en begeleiding.

Na de yogales kun je (vooral als je net begint) emotioneel worden (verdriet, vreugde, woede, geluk, etc.). Als dit gebeurt probeer rustig door te blijven ademen en observeer wat de yogales heeft losgemaakt.